BMW 520d: Kdy skončila éra motoru N47?
BMW 520d, ikonický model v řadě německého automobilového giganta, skrývá mnoho příběhů a technologických inovací. Jedním z klíčových momentů jeho historie je konec éry motoru N47, který ovlivnil nejen výkon, ale i pověst tohoto vozu. Prozkoumejte s námi, kdy a proč došlo k této změně a jaké nové technologie nahradily známý motor.
Obsah článku
- Představení motoru N47: Historie a technologický vývoj
- Známé problémy a slabiny N47: Kolik řidičů zaskočily?
- Nový motor B47: Jaké změny přináší v porovnání s N47?
- Dlouhodobá údržba a servis motoru N47: Na co si dát pozor?
- Recenze BMW 520d s motory N47 a B47: Řidičská zkušenost a spolehlivost
- Výhled do budoucnosti: Jaké jsou plány BMW pro další generaci motorů?
- Závěrečné myšlenky
Představení motoru N47: Historie a technologický vývoj
Motor N47 byl poprvé představen automobilkou BMW v roce 2007 a rychle se stal jedním z nejvýznamnějších dieselových motorů v historii společnosti. Tento čtyřválcový motor se uplatnil v celé řadě modelů, nejen v BMW 520d, ale i v dalších sériích jako 1, 3, a X3. Hlavními přednostmi N47 byly jeho **vysoká efektivita** a **nízké emise**, což reflektovalo tehdejší důraz na ekologičnost a hospodárnost.
Mnoho dílčích konstrukčních změn a technologických inovací, jakými jsou například **variabilní turbodmychadlo** nebo **common rail injekční systém**, přispělo k optimalizaci výkonu a snížení spotřeby paliva. Tyto technologie umožnily N47 dosahovat výkonu až 218 koní s točivým momentem přesahujícím 400 Nm, což bylo na svou dobu pozoruhodné.
Rok | Výkon (kW) | Točivý moment (Nm) |
---|---|---|
2007 | 120 | 350 |
2011 | 135 | 380 |
2014 | 160 | 400 |
- Variabilní turbodmychadlo
- Common rail injekční systém
- Optimalizace výkonu
- Snížení spotřeby paliva
Známé problémy a slabiny N47: Kolik řidičů zaskočily?
Pro motor N47, který se montoval do modelu BMW 520d, se často zmiňují určité **problémy a slabiny**, které mnohé řidiče velmi nepříjemně překvapily. Mezi nejznámější potíže patří:
- Prasknutí rozvodového řetězu
- Opotřebení ozubených kol
- Problémy s turbodmychadlem
- Selhání EGR ventilu
Tyto problémy byly obvykle doprovázeny nákladnými opravami, což vedlo k frustraci mnoha majitelů. Co se týče čísel, oficiální statistiky nejsou vždy k dispozici, ale podle zkušeností z různých servisů a komunitních diskusí jde pravděpodobně o stovky až tisíce postižených vozidel.
Problém | Možné následky |
---|---|
Prasknutí rozvodového řetězu | Vážné poškození motoru |
Problémy s turbodmychadlem | Snížení výkonu, zvýšená kouřivost |
Nový motor B47: Jaké změny přináší v porovnání s N47?
Jednou z klíčových změn ve vývoji motorů BMW byla náhrada motoru N47 novým motorem B47. Tento pokrok přinesl několik zásadních vylepšení a inovací, které se projeví ve výkonu, spotřebě i ekologii vozů.
- Výkon a efektivita: Motor B47 nabízí vyšší výkon při nižší spotřebě paliva. Implementace nových technologií umožnila zvýšit jak výkon, tak točivý moment, což přináší dynamickou jízdu a zároveň úsporu paliva.
- Konstrukční vylepšení: Nový motor byl zkonstruován s ohledem na snížení hmotnosti a lepší tepelné management. To zahrnuje použití lehčích materiálů a efektivnější chladicí systémy.
- Emise a ekologie: Motor B47 splňuje přísnější emisní normy, což se projevuje nižšími emisemi CO2 a dalších škodlivých látek. To je dosaženo díky lepší kontrole spalování a pokročilým filtrům pevných částic.
Vlastnost | N47 | B47 |
---|---|---|
Výkon | 143-190 HP | 150-231 HP |
Točivý moment | 300-400 Nm | 320-450 Nm |
Spotřeba | 4.5-6.0 l/100km | 4.0-5.5 l/100km |
Emise CO2 | 119-158 g/km | 106-140 g/km |
Motor B47 tedy přináší výrazná vylepšení oproti staršímu N47 nejen v oblasti výkonu a efektivity, ale také z hlediska ekologického dopadu a technické inovace. Tato modernizace umožňuje BMW nadále posouvat hranice automobilového průmyslu.
Dlouhodobá údržba a servis motoru N47: Na co si dát pozor?
Při dlouhodobém používání motoru N47 v BMW 520d je důležité zaměřit se na několik klíčových oblastí, které mohou ovlivnit jeho výkon a životnost. Mnohé z problémů mohou být předcházeny pravidelnou údržbou a kontrolami. Zde jsou nejdůležitější aspekty:
- Řetězový rozvod: U motorů N47 bylo zaznamenáno zvýšené opotřebení řetězu rozvodu, což může vést k vážným poškozením motoru. Doporučuje se pravidelně kontrolovat napnutí řetězu a případně jej vyměnit před dosažením vyššího počtu najetých kilometrů.
- Turbodmychadlo: Turbodmychadla mohou s časem selhávat, což se projevuje ztrátou výkonu a kouřivostí. Je doporučeno sledovat stav turbodmychadla a včas provádět jeho servis, včetně výměny olejových trubek a čištění výfukového systému.
- Vstřikovače paliva: Palivové vstřikovače mohou selhávat kvůli zanášení nebo opotřebení. Pravidelná diagnostika a čištění vstřikovačů může předejít vážným problémům a udržet motor v dobrém stavu.
Oblast údržby | Doporučený interval |
---|---|
Řetězový rozvod | Každých 100 000 – 150 000 km |
Turbodmychadlo | Pravidelná kontrola každých 50 000 km |
Vstřikovače paliva | Každých 70 000 – 100 000 km |
Systematická a včasná údržba klíčových součástí motoru N47 může výrazně prodloužit jeho životnost a rovněž zajistit, že vaše BMW 520d bude fungovat spolehlivě dlouhé roky.
Recenze BMW 520d s motory N47 a B47: Řidičská zkušenost a spolehlivost
BMW 520d, poháněný motory N47 a B47, nabízí různorodé řidičské zkušenosti. Motor N47, uveden na trh v roce 2007, byl chválen pro svou úspornost a výkon, ale zároveň měl problémy s řetězy rozvodů. Na druhou stranu, motor B47, který jej nahradil v roce 2014, přináší zlepšení v oblasti spolehlivosti a nižších emisí.
- N47: Vícekrát zmíněné problémy s řetězci
- B47: Vylepšená spolehlivost
- Spotřeba paliva u obou motorů je přibližně stejná
Motor | Výkon | Spotřeba | Rok výroby |
---|---|---|---|
N47 | 177-218 k | 4,8-5,5 l/100 km | 2007-2014 |
B47 | 150-231 k | 4,4-5,2 l/100 km | 2014+ |
Pokud přemýšlíte o pořízení BMW 520d, motor B47 je pravděpodobně lepší volbou díky své vylepšené spolehlivosti. Nicméně, existuje mnoho příznivců motoru N47, kteří oceňují jeho výkon a charakter. Je tedy na vás, jaký zážitek upřednostníte za volantem tohoto elegantního vozu.
Výhled do budoucnosti: Jaké jsou plány BMW pro další generaci motorů?
BMW neustále hledí do budoucnosti a jejich plány pro novou generaci motorů naznačují směs inovací, udržitelnosti a výkonu. Mezi hlavní body, na které se můžeme v blízké budoucnosti těšit, patří:
- Hybridní technologie: Kombinace tradičních spalovacích motorů s elektrifikací pro maximální výkon a efektivitu.
- Úspornější motory: Využití nových materiálů a designových změn ke snížení hmotnosti a zvýšení palivové účinnosti.
- Alternativní paliva: Zkoumání možností využití vodíku a biopaliv pro snížení emisí.
Nová generace motorů BMW se bude orientovat nejen na výkon, ale i na udržitelnost a snižování ekologické stopy. Kromě osvědčených technologií, jako jsou turbodmychadla a přímé vstřikování, se automobilka zaměří na vývoj motorů, které budou splňovat přísnější emisní normy a zároveň nabídnou excelentní jízdní vlastnosti.
Vlastnost | Plánované technologie |
---|---|
Ekologičtější provoz | Vodíkové palivo, obnovitelné zdroje |
Výkon | Hybridní systémy, lehké materiály |
BMW se zavázala k inovacím, které nabídnou nejen vynikající jízdní zážitky, ale také přispějí k udržitelnější budoucnosti. Následující roky přinesou zcela nové možnosti pro milovníky této německé značky.
Závěrečné myšlenky
Závěrem lze říci, že éra motoru N47 v modelu BMW 520d představovala důležitou kapitolu v historii automobilového průmyslu. Tento motor byl známý svou výkonností a účinností, ale také čelil určitým kritikám týkajícím se spolehlivosti a nákladnosti údržby. Jakmile BMW přistoupilo k inovacím a uvedlo nové motory, skončila éra N47, která však zanechala nesmazatelnou stopu. Tento přechod nám připomíná, že automobilový průmysl je neustále se vyvíjející odvětví, kde technologické pokroky přinášejí nové možnosti a výzvy. Zamyslete se nad tím, jak tyto změny ovlivňují nejen výkonnost vozidel, ale také naše rozhodování jako spotřebitelů. Jakým směrem se bude ubírat budoucnost automobilů a jaké inovace nás ještě čekají?